I dagens samhälle möter vi digitala bilder varje dag och vi tar själva bilder enkelt med våra mobiler. Denna workshopen ger en grundläggande kunskap i hur och varför en bild kan utrycka olika saker, beroende på hur den har presenterats och/eller behandlats genom redigering. Barnens eget medskapande är en viktig del av workshopen och den kan anpassas så att den passar in i större tematiskt arbete som klassen/skolan arbetar med.
Nyckelord: Foto, porträtt, komposition, ljus, färg, rekvisita, digital bildbehandling, samarbete
Denna workshop använder sig av elevernas skoldatorer eller läsplattor som har webkameror. Genom att ta varandras porträtt går vi igenom komposition, ljussättning och färgsättning. Därefter går vi igenom grundläggande bildbehandling genom ett webbaserat bildredigeringsprogram.
Barnen blir indelade i grupper om tre där de även får assistera varandra, ha rekvisita och jobba med bakgrunder. Tillsammans får de undersöka hur man på olika sätt kan ändra fotografiets uttryck genom olika teman av känslor, att ändra ljussättning (ficklampor), byta rekvisita och bildkomposition.
Workshopen kommer anpassas utefter barnens åldrar och förutsättningar men passar bra för F-9 och kan också göras med särklasser. Den kan göras i halvklass med en konstnär eller helklass med två konstnärer.
Bildbehandlingsprogrammet vi kommer att använda oss av är laptopens eller läsplattans inbyggda redigeringsapplikation. Alternativt, för längre och mer komplex redigering: https://pixlr.com/se/e/ eller Adobe Photoshop.