Fake News - källkritik genom praktisk teknikutforskning
Deltagarna får lära sig tänka källkritiskt i dagens informationssamhälle genom att få göra egna “fejkade nyheter” genom ökade kunskaper i text-, bild- och videoproduktion.
Nyckelord: Källkritik, Foto, video, textbearbetning, nyhetsartiklar, digital bildbehandling, samarbete
Beskrivning:
Genom att visa historiska exempel, skillnaden på fakta och tyckande och hur man kan manipulera berättelser genom manipulering av visuellt material och olika kameravinklar får deltagarna gå vidare med att själva arbeta med text, stillbild och rörlig bild för att skapa egna “fake news”, utifrån elevernas egna vardag.
Genom att visa historiska exempel, skillnaden på fakta och tyckande och hur man kan manipulera berättelser genom manipulering av visuellt material och olika kameravinklar får deltagarna gå vidare med att själva arbeta med text, stillbild och rörlig bild för att skapa egna “fake news”, utifrån elevernas egna vardag.
Tillvägagångssätt:
Deltagarna får samarbeta i mindre grupper där de skriver en artikel eller gör ett nyhetsinslag med foto och video för att skapa en “fake news”. Är det sant att det är gratis glass efter lunchen hela veckan? Eller: Är det en krokodil i avloppssystemet? Eller bor det en råtta på skolgården?
Deltagarna får samarbeta i mindre grupper där de skriver en artikel eller gör ett nyhetsinslag med foto och video för att skapa en “fake news”. Är det sant att det är gratis glass efter lunchen hela veckan? Eller: Är det en krokodil i avloppssystemet? Eller bor det en råtta på skolgården?
Workshopen kan göras i olika format från två timmar upp till en heldag, uppdelade på flera dagar eller för bara ett tillfälle. Den korta varianten är fokuserad på att deltagarna får göra ett mindre material (i form av en artikel med bild) där de längre varianterna ger möjlighet till mer textbearbetning/manusarbete och ökad teknisk utforskning (som digital manipulation och göra egna nyhetsinslag med flera videokameror).
Målsättning:
Genom övningarna får de medverkande lära sig mer om vikten av att tänka källkritiskt genom att själva få kunskaper i hur man kan göra egna “fake news”. Arbetet går mycket bra att kombinera med olika ämnen som svenska/engelska/naturvetenskapliga ämnen.
Genom övningarna får de medverkande lära sig mer om vikten av att tänka källkritiskt genom att själva få kunskaper i hur man kan göra egna “fake news”. Arbetet går mycket bra att kombinera med olika ämnen som svenska/engelska/naturvetenskapliga ämnen.
Genomförande:
- Arbetet sker inomhus eller utomhus.
- Presentation kan göras i form av utställning eller bildspel.
-Workshopen kan genomföras från årskurs 4 och uppåt och kan anpassas efter era behov och önskemål.
- Presentation kan göras i form av utställning eller bildspel.
-Workshopen kan genomföras från årskurs 4 och uppåt och kan anpassas efter era behov och önskemål.
Upplägg:
Vi inleder dagen med en presentation med historisk bakgrund.. Sedan delas deltagarna in mindre grupper som ska planera och genomföra sitt eget “fake news”-reportage. Dagen avslutas med en presentation.
Vi inleder dagen med en presentation med historisk bakgrund.. Sedan delas deltagarna in mindre grupper som ska planera och genomföra sitt eget “fake news”-reportage. Dagen avslutas med en presentation.
Teknik och förutsättningar:
Vi tar med all nödvändig teknik som kameror, datorer och eventuell green screen. Det enda som behövs är projektor och duk för den inledande presentationen.
Vi tar med all nödvändig teknik som kameror, datorer och eventuell green screen. Det enda som behövs är projektor och duk för den inledande presentationen.